אור החיים: 'הגיע חשוק ונחשק, לחושק וחשוק'

הרב ברק בן ניסן No Comments on אור החיים: 'הגיע חשוק ונחשק, לחושק וחשוק'

הרה"ג ברק בן ניסן בפינה יומית מתורת רבינו חיים בן עטר הקדוש זצוקללה"ה

הרב ברק בן ניסן
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

'בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי, וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים'.

קשה, הרי קודם עם ישראל היו ברפידים, ומשם נסעו, ובאו מדבר סיני, ומדוע התורה הקדושה היפכה בסיפורה את סדר הדברים, שהרי כתבה התורה קודם 'באו מדבר סיני', ואחר כך 'ויסעו מרפידים'???

ומבאר רבינו האור החיים הקדוש, שהקדוש ברוך הוא, וישראל והמלאכים, וכל הבריאה כולה, היו עומדים ומצפים מיום הבריאה, מתי יגיע יום מתן תורה. ולכך 'אהבה מקלקלת השורה' והיפכה התורה סדר הדברים, שתחילה הודיעה, שעם ישראל 'באו מדבר סיני' ואחר כך הודיעה, שעם ישראל נסעו 'מרפידים להר סיני'.

משל למה הדבר דומה, אדם עבד כמה שנים ועשה עיסקאות ונסיעות ומאמצים לרוב, ולאחר מכן הרויח בבת אחת כמה מליוני דולרים. כשירצה לספר לחבריו מה קרה, בתחילה יצעק וישאג שהרויח מליוני דולרים שזה התכלית, ולאחר מכן יספר את הפרטים השוליים איך הגיע לזה.

על אחת כמה וכמה, כשהגיע הרגע של מתן תורה לא יכלה התורה הקדושה להתאפק אפילו רגע אחד, ומיד סיפרה שקרה כבר 'תכלית הבריאה שהוא מתן תורה', ורק לאחר מכן סיפרה את הדרך, איך הם הגיעו למעמד הר סיני.

ובלשון קודשו של רבינו: 'כי הוא זה, יום המקווה לבורא, לתורה, לעולם, לעליונים ולתחתונים, ומיום הבריאה, והם יושבים ומצפים מתי יבואו בני ישראל מדבר סיני, לזה כשהגיעו שמה לא עצרו כח לספר סדר הדבר, ותיכף קדמה ההודעה באומרו ביום הזה באו, הגיע חשוק ונחשק לחושק וחשוק, ושמחו שמים וארץ, כי זה הוא תכלית הבריאה ותקוותה'…

(פירוש: הגיעו עם ישראל שהם 'חשוק ונחשק' על ידי הקדוש ברוך הוא, שהוא חושק אותם באהבה מרובה וכפולה, והתחברו להקדוש ברוך הוא שהוא 'חושק' את עם ישראל, 'וחשוק' על ידי עם ישראל)

[אור החיים יתרו פרק יט פסוק ב]



0 תגובות